Uni paras lääke on

Hyvinvointivalmentajat kertovat, että elämäntapamuutoksessa tärkeysjärjestys on: 1) uni, 2) ruokavalio, 3) liikunta. Jos siis jaksamisessa tai terveydentilassa on parantamisen varaa, kaikki lähtee nukkumisesta.

Nivelpsorin yksi pääoire on kuitenkin väsymys. Mitä tehdä silloin, kun ei jaksaisi tehdä mitään?

Minulla oli pitkään uniongelmia. Päivän mittaan tapahtuneet asiat tulivat liikaa uniin, uni keskeytyi monta kertaa yössä ja aamulla heräsi vähintäänkin yhtä väsyneenä kuin nukkumaan mennessä. Tiedän, että sairauteni osaltaan vaikuttavat unen aikaiseen palautumiseen.

Otin asian työterveydessä puheeksi. Sain kuuntelevan olkapään ja konkreettisia vinkkejä unen laadun parantamiseen. Nykyään himmennän kotona valoja hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoaikaa ja yritän välttää kännykän räpläämistä loppuillasta. Jos päässä surraa illalla liikaa ajatuksia ja on jokin stressaava tilanne päällä, luen tai kuuntelen äänikirjaa hetken ennen nukkumaanmenoa. Nukahdan joka kerta kesken kuuntelun ja en pääse kovinkaan pitkälle äänikirjan parissa, mutta se täyttää tavoitteensa auttaessaan minua nukahtamaan.

Sain myös ruokavalioon vinkkejä ravintoterapeutilta. Hän räätälöi ohjeensa ottaen huomioon minun diagnoosini. Viime syksynä jo onnistuneesti ohjeita noudatinkin, mutta poikkeuksellisen stressaava ajanjakso alkukeväästä sai aikatauluni sekoamaan. Sain apua sairaanhoitajalta hyvän rytmin palauttamiseen ja nyt olen sitä jälleen onnistuneesti kuukauden noudattanut. Se, mikä minua tässä auttoi eniten, oli se että hoitaja antoi minulle tavoitteen kuukauden ajaksi, käski merkata seinäkalenteriin sydämen niiden päivien kohdalle kun tavoite täyttyisi ja lähettämään kuun lopussa hänelle kuvan sydämistä. Takuuvarma kikka tällaiselle checklistejä rakastavalle ihmiselle!

Jaksamisen ollessa nollissa liikunta voi tuntua täysin ylivoimaiselta tavoitteelta. Jos on joskus aiemmin pystynyt liikkumaan enemmän tai monipuolisemmin ja sitten joutunut pitämään taukoa jonkin aikaa, kannattaa muistaa, että lihasmuisti palautuu kyllä. En stressaisi liikunnan lisäämisestä. Se tulee varmasti aikanaan, kun on ensin uni ja ruokapuoli kunnossa.

Tärkeää on olla itselleen armollinen ja arvostava. Pienetkin hyvät tavat tuovat elämään lisää energiaa.

Jaksamisongelmien kourissa ei kannata vaipua epätoivoon. Silloin voi tarvita apua esimerkiksi ravinto- tai liikuntaohjelman muodostamiseksi omiin tarpeisiin. Voimakas ihminen pyytää apua.

Blogipostaus on tehty Novartiksen taloudellisella tuella.

Tarkistettu 14.5.2020

<<< edellinen postaus

>>> seuraava  postaus

Updated: 25-05-2020