Henkistä hyvinvointia

Psoriasiksen Käypä hoito -suosituksen mukaan masennuksen ja ahdistuksen riski on tavallista suurempi etenkin vaikeaa psoriasista sairastavilla ja nuorilla psoriaatikoilla. Osa psoria sairastavista sivuuttaa tällaiset mielen oireet olan kohautuksella todeten, että eihän psori tuollaista aiheuta. Vaikka oma psori ei henkisesti sairastuttaisikaan, se ei tarkoita, etteikö se toiselle voisi niin tehdä.

Myönnän psorini ajoittain aiheuttavan minulle ahdistusta. Silloinkin, kun se ei aja minua alakuloon asti, tiedostan, että mieleni hyvinvoinnilla on yhteys myös psorini kuntoon.

Yksi tärkeä tapa, jolla hoidan mieltäni, ovat käynnit psykologilla. Tällaisen ääneen sanominen on jossain määrin Suomessa edelleen tabu ja sitä seuraa usein vähintäänkin selostus, että "en kuitenkaan ole hullu". Juu, en minäkään. Silti näen, että mielen hoitaminen ei ole yhtään sen kummallisempaa kuin flunssan tai murtuneen jalan hoitaminen. Ja sen hoitamatta jättämisellä voi olla paljon pahemmat seuraukset kuin jollakin lievällä fyysisellä oireella. Olen kuullut työpaikallanikin sanottavan, että jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi käydä psykologilla. Jokainen siitä varmasti hyötyisi. Itse en ole koskaan mielenterveyden sairauksille tai niiden hoitamiselle osannut mielessäni asettaa mitään stigmaa, mutta samalla tiedostan ja näen sellaisen olemassaolon usein.

Toinen minulle tärkeä tapa rauhoittaa mieltä on luonto. Tietotyöläisenä päiväni ovat täynnä ärsykkeitä, jotka tulevat puhelimen ja tietokoneen välityksellä. Kotiin päästyä ärsykkeiden määrä vähenee, mutta edelleen puhelin jatkaa piippailuaan. Huomaan tarvitsevani aikaa ilman sitä, että huomiostani kaiken aikaa kamppaillaan. Kävelylenkit koirieni kanssa ja samalla maisemien ihailu on minulle rentouttava ja voimaannuttava kokemus. Tykkään ikuistaa kauneimmat maisemat kuviin. Kyllä, kännykkä änkeää vielä mukaan lenkeillenikin, mutta ainoastaan askelmittarin ja kameran muodossa. Muuten en anna sen häiritä rauhoittavaa hetkeäni.

Pysähtyminen, hidastaminen, rauhoittuminen, ärsykkeiden hiljentäminen. Ne ovat parasta lääkettä mielelleni. Veden liplatusta kuunnellessa, villejä lupiineja ihaillessa, auringonsäteiden helliessä, vastaleikattua nurmikkoa nuuhkiessa; kaikkia näitä tehdessä mieli lepää ja stressitasot laskevat. Masennusta näillä ei paranneta, mutta mielen hyvinvointia voi edesauttaa ja ylläpitää suomalla sille rauhallisia hetkiä sellaisten asioiden parissa, joista nauttii.

Blogipostaus on tehty Novartiksen taloudellisella tuella.

 

Tarkistettu 27.6.2019

Updated: 11-07-2019