Anna liikunnan piristää

Liikunta vaikuttaa myönteisesti psoriin. Niin ne asiantuntijat aina sanoo. En ole koskaan ollut himourheilija. Nuoruuden intoa liikuntaan latisti voimakkaat iho- ja niveloireet ja niinpä into ei koskaan päässyt täyteen voimaansa aikuisiälläkään. Liikunnasta tuli kivun vuoksi lähinnä pakkopullaa ja sen asenteen kanssa elin pitkään.

Olen pikkuhiljaa kuitenkin alkanut muuttaa asennettani. Ensin etsin liikuntamuodon, joka sopii minulle kipujenkin kanssa: vesijuoksun. Vesi on elementtini ja nautin vedessä olemisesta. Onneksi. Se helpottaa tuota liikuntamuotoa kummasti.

Vesiliikunnan rinnalla oli tietysti kaiken aikaa lenkit koirieni kanssa. Tänä kesänä havahduin huomaamaan, että käveleminen ei aiheuttanutkaan kipua. Kenties hyvien lenkkareiden ansiosta, pitkälti myös kiitos kesän kuntoutusmatkan. Syyllä ei oikeastaan ole väliä, mutta tästä seurauksesta nautin.

En nyt sano kävelylenkin vähentävän psoriläiskiä. Stressiä se kuitenkin helpottaa – ja stressi on psorin vihollinen numero yksi. On aika mahdotonta nuuhkia tuulta, katsella kukkia, järven aaltoja ja nauttia auringon säteistä ilman, että sillä olisi mitään positiivista vaikutusta mielentilaan. Se piristää. Se saa hetkeksi unohtamaan huolet ja stressin. Se antaa mielelle kaivattua lepotaukoa ja samalla keholle sen kaipaamaa liikuntaa.

Onneksi minulla on koirat. En tiedä, tulisiko minun muuten aina lähdettyä, kelillä kuin kelillä, edes pienelle lenkille. Nyt nivelpsorin ollessa paremmassa vaiheessa olen ottanut siitä ilon irti ja pidentänyt lenkkien pituutta.

Nykyään kuullessani, että liikunta vaikuttaa positiivisesti psoriin, en enää epäile sitä. Itse ehkä muotoilisin sen niin, että liikunta vaikuttaa positiivisesti psoriaatikkoon, jos sille antaa mahdollisuuden.

 

 

Tarkistettu 8.8.2017

Updated: 17-08-2017